Laddar

Veckans företag: Prisas och etablerar sig i USA

Jonas Carlsson och hans företag Just Common Sence säljer sin miljösmarta uppfinning Combcut över hela världen. Nyligen prisades företaget i New York och man håller nu på att etablera sig på USA:s marknad.

delningar

Jonas Carlsson fick idén för drygt tio år sedan när när han skulle bekämpa ogräs på sin ekologiska gård hemma i Lösen utanför Karlskrona.

– Naturen har alltid legat mig nära mig hjärtat och ekotänket går hand i hand med det, säger Jonas Carlsson och fortsätter;

– Jag hade stora problem med Tistel som är väldigt svårbekämpat, så jag klurade på hur jag kunde få bort det utan att använda något gift. Tisteln är både större och grövre än spannmålet och jag funderade på hur man kunde dra nytta av de fysiska skillnaderna, säger Jonas Carlsson.

Det mynnade ut i en mekanisk ogräsbekämpare som ”kammar” fältet och bara rycker med sig växtlighet av en viss storlek.

De första maskinerna såldes år 2009 och nu har Jonas Carlssons företag Just Common Sence sålt närmare 200 exemplar av ogräsbekämparen Combcut runt om i världen.

– Det har bara rullat på och vår kurva pekar spikrakt uppåt. Det här har varit och är en jättespännande och jätterolig resa.

Det är inte varit en dans på rosor hela vägen. Saker och ting har tagit längre tid och varit dyrare än vad Jonas räknat med från början.

– Det har inte varit en lätt resa och jag har fått lära mig nya saker hela tiden. Det som jag kan se som självklart har inte varit lika lätt för andra. Men vi jobbar ständigt att förbättra användarvänligheten och får jättebra feedback från våra kunder.

För drygt en vecka sedan prisades hans miljövänliga uppfinning och företag på svensk-amerikanska handelskammarens gala i New York.

– Otroligt roligt att få vinna det priset. Det känns riktigt stort, det gör det.

Priset kom väldigt läglig då företaget är mitt uppe i att etablera sig i staterna.

– Vi har fått det bekräftat att vi passar för den amerikanska marknaden och har redan sålt fyra maskiner i North Dakota. Det här priset har betytt mycket för etableringen i USA.

I framtiden kanske de måste flytta tillverkningen till andra sidan Atlanten, men som det ser ut nu har Jonas inga som helst planer eller önskemål att lämna Blekinge.

– Blekinge och Karlskrona betyder väldigt mycket för oss och det är viktigt för oss att kunna vara kvar här så länge som det är möjligt.