Stark kritik mot däcklagen: "Kaos i verkstäderna"

Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige. Foton: Pontus Grönvall, Svensk däckåtervinning.

Konsekvenserna blir långa väntetider och dålig arbetsmiljö för däckbytarna, menar aktörer inom branschen.

3 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Den 15 april har passerat och var det sista datumet för dubbdäck. Ändå är nästan hälften av alla vinterdäck kvar att skifta.

I stora delar av landet är det fortfarande frost på morgonen och många vill också ha kvar vinterdäcken över påskhelgens resa till fjällen.

Däckbranschen har i flera år lyft fram det orimliga i att tiden för däckskifte är så kort på våren. Krav på vinterdäck gäller fram till den 31 mars. Den 16 april är det inte längre tillåtet att köra på dubbdäck om det inte är vinterväglag.

På endast två veckor ska tre miljoner bilar med dubbdäck skifta till sommardäck. Samtidigt är intresset för däckskifte stort även hos alla de som kör på dubbfria vinterdäck.

Statistik från däckhandeln visar att nästan hälften av alla sommardäck fortfarande ligger kvar i däckhotellen.

– Konsekvenserna av den korta bytestiden blir kaos i däckverkstäderna, med långa väntetider för kunderna och dålig arbetsmiljö för däckspecialisterna, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige i ett pressmeddelande.

På vintern kör cirka sex av tio på dubbdäck och fyra av tio på dubbfria vinterdäck. I söder är andelen dubbfritt större och i norr kör de flesta på dubbdäck.

Den 16 april till den 30 oktober är det inte tillåtet att köra på dubbdäck om det inte är vinterväglag eller risk för det.

– I år, när påsken infaller sent, blir det många som kör olagligt fram till en planerad resa till fjällen. Sedan väntar en ny anstormning i däckverkstäderna efter helgen, säger Fredrik Ardefors.

Tester som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har genomfört visar att nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15–20 procent längre bromssträcka på sommaren, jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller på både torr och våt väg. Greppet vid en undanmanöver var i testerna också betydligt sämre för de dubbfria vinterdäcken jämfört med sommardäcken.

– Även dubbfria vinterdäck bör bytas till sommardäck. Varken gummiblandning eller mönster i dubbfria vinterdäck är anpassade för varma sommarvägar, säger Fredrik Ardefors.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar