I samarbete med annonsör

Spelbolagens marknadsföring utreds

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har begärt en utredning som ska fastställa om spelreklamen måste begränsas. Utredningen ska bli klar 2020 enligt civilministern.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Under de senare åren har spelbolag lagt ner mycket pengar på spelreklam och mängden reklam har ökat i upptakten till och efter den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet.

Enligt en mätning som Kantar Sifo tog fram åt DN lade spelbolagen cirka 7,3 miljarder kronor på reklam under 2018. Det är nästan en fördubbling jämfört med år 2016. Cirka 4 miljarder kronor, mer än hälften av det totala beloppet, gick till TV-reklam. Drygt 600 miljoner kronor gick till radioreklam och 461 miljoner kronor gick till att annonsera i dagspressen där kvällstidningar står för den största andelen.

Siffrorna under 2018 motsvarar drygt 74 000 minuter reklam i TV4 eller kanalens totala reklamtid i nio månader. Allra mest spenderade Kindred group som betalade 985 000 kronor för reklam 2018, följt av Svenska Spel som spenderade 560 000 kronor på reklam under året.

Mer reklam efter den nya spellagen

Enligt Spelinspektionen måste alla casinon som har svensk licens bedriva måttlig marknadsföring, men vad måttligt faktiskt innebär har varit svårtolkat enligt flera spelbolag. Alla spelbolag med svensk licens som exempelvis ett casino utan omsättningskrav har rätt att marknadsföra sig i Sverige, precis som andra företag har rätt att marknadsföra sina produkter och tjänster.

Den nya spellagen medförde inte några krav på hur mycket reklam som får sändas av varje spelbolag, utan det finns idag enbart bestämmelser om hur spelreklamen får utformas. När spelmonopolet avskaffades blev det dessutom möjligt för spelbolagen att annonsera på fler platser i landet.

Enligt Ardalan Shekarabi är inte situationen med spelreklam hållbar och han anser att det bör införas samma restriktioner som för tobak- och alkoholreklam. Det kan även införas ett totalförbud om utredningen finner det nödvändigt.

I februari höll Ardalan Shekarabi ett möte med flera spelbolag och syftet var att uppmana till egenåtgärder för att få ner reklamen till mer rimliga nivåer. Shekarabi har uppgett att mötet inte gav tillräcklig förslag på åtgärder och därför är nu en utredning ett måste.  

Ett förbud minskar intäkter

Förslaget om ett förbud har varit omdiskuterat och kritiken handlar om allt från hur diskussionen formuleras till hur intäkter från reklamen kommer att minska. Tidningen Expressens chefredaktör Thomas Mattson har uttalat sig angående förbudsförslaget genom att skriva ett mail till SVT Kulturnyheterna: 

- Jag vänder mig emot formuleringar som att ”kraftigt begränsa” eller ”förbjuda” olika budskap. Vi har ju näringsfrihet i Sverige och de grundlagsskyddade medierna publicerar journalistik och kommersiella budskap inom ramen för Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. De annonsörer som det nu handlar om har alla granskats av Spelinspektionen och fått licens av staten, deras verksamheter är lagliga och den största aktören är dessutom statliga Svenska Spel som också är det bolag som ökat reklaminvesteringarna mest av alla.

Expressen har själva en annonssida där de jämför casinon utifrån olika kriterier. På sidan kan det jämföras hur ett casino utan registrering står sig mot konkurrensen, eller hur bra bonus ett spelbolag erbjuder nya spelare.

Det är en så kallad affiliate-sida där Expressen får en intäkt när besökare registrerar sig på ett casino genom en länk på deras sida. Hela sidan är en annons och därför kommer Expressens inkomster att påverkas om ett förbud blir aktuellt. Tidningen har sedan tidigare liknande sidor som jämför rabatter och privatlån. 

Spelinspektionen har uppgett att det är fullt lagligt med webbsidor som exempelvis https://casinoutanregistrering.se/ och Expressens affiliate-sida. Aftonbladet har uppgett att de också kommer att skapa en liknande sida i framtiden, men det har ännu inte skett och om lagen förändras kan det bli förbjudet med liknande annonssidor.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.