Laddar

Säljer överbliven restaurangmat via app: ”Mycket populärt”

Över 600 portioner har räddats sedan i somras.

delningar

Den lunchmat som inte äts upp av gästerna på Scandic hotell i Karlskrona, säljs vidare till nya kunder till ett reducerat pris.

Detta har blivit möjligt tack vare appen Karma som Scandic anslutit sig till.

– Det är verkligen populärt. Jag tror att vi har fått i väg över 600 portioner mat extra sedan vi införde systemet i somras, säger Fredrik Lindström som är restaurangchef på Scandic till 24Blekinge.se.

 

Varje dag väljs rätter ut från lunchbuffén som blivit över på eftermiddagen. Dessa förpackas i portionslådor. Därefter meddelar hotellet via appen att maten finns ute till försäljning och då plingar det till i användarnas mobiltelefoner.

– De betalar direkt via appen och kommer sedan hit för att uppvisa sitt kvitto och tar med sig maten hem, säger Lindström.

I hela landet påstår sig Scandickedjan ha räddat ett halvt ton mat enbart genom att sälja de överblivna resterna.

– Responsen från både konsumenter och restauranger har varit helt otrolig. Vi hade inte förväntat oss en sådan stark tillväxt redan från dag ett. Att vi nu väljer att samarbeta är ett fantastiskt bevis på att vår tjänst verkligen fungerar och hjälper våra kunder att minska sitt matsvinn på ett enkelt sätt, har Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma tidigare sagt i ett pressmeddelande.

– Maten var verkligen god och vällagad och man blev mätt. Det är smidigt att man betalar direkt när man klickar hem och får ett visst antal timmar på sig att hämta. En väldigt bra app, säger Sandra Andersson i Karlskrona, en av kunderna som testat tjänsten.