LISTA: Fem vanliga myter om kaffe du antagligen gått på

Här är fem lögner du sannolikt har hört om kaffe.

3 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Sverige är ett av de länder i världen där man dricker mest kaffe.

Många som besöker oss förundras över alla våra obligatoriska kaffepauser under dagen och det är inte ovanligt att gemene svensk dricker minst ett par koppar om dagen.

Mitt Kök listar nu därför flera myter om kaffe som du antagligen har fått höra många gånger och kanske även trott på.

1. Att kaffet skulle förstöra sömnen.

Koffeinet i kaffe påverkar såklart oss, men att alla kaffedrickares sömn skulle fallera, stämmer inte. Hur mycket du påverkas av koffeinet beror på kroppsvikt, tolerans och hur mycket och ofta du dricker. Vana kaffedrickare påverkas mindre än de som bara får i sig koffein ibland eftersom kroppen vänjer sig vid att få i sig koffein. Om du är rädd för att inte kunna sova, håll lite koll på klockan och ta den sista koppen för dagen tidigt på eftermiddagen.

2. Att kaffe skulle vara vätskedrivande.

Studier har visat att det krävs minst fyra koppar kaffe för att din urinproduktion ska öka. Det betyder alltså att det inte spelar någon större roll om du dricker kaffe eller vatten om du är rädd för att behöva springa på toa.

3. Att kaffe skulle hjälpa dig bli nykter fortare.

Det finns en mängd så kallade husmorsknep för att bli nykter snabbare efter man har druckit alkohol. Att kaffe skulle hjälpa dig bli mer nykter stämmer inte, men däremot så lurar det kroppen att tro att berusningen börjar avta. Problemet med det är att vissa personer som har druckit alkohol och kaffe kan därför till exempel felaktigt tro att de är "nyktra nog" att ta bilen hem.

4. Att kaffe är uttorkande.

Det finns inga vetenskapliga bevis på att kaffe skulle torka ut kroppen. Som vi tidigare nämnt visar istället studier att kaffe inte är vätskedrivande, därför behöver du inte heller oroa dig för att du skulle bli uttorkad.

5. Att det är mer koffein i espresso än i bryggkaffe.

Det är många som väljer en espresso framför en kopp bryggkaffe när de vill få en koffeinkick, men sanningen är att det som skiljer kaffet åt är doseringen. Om du doserar lika mycket kaffe i en espresso som i koppen med bryggkaffet blir mängden koffein densamma, skriver Mitt kök.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar