Laddar

Larmoperatör varnar: ”Du hinner bli ihjälslagen under tiden”

Larmeroperatörer varnar om kaos och långa väntetider. Ett 112-samtal kan ha upp till åtta minuters väntetid. "Du hinner bli ihjälslagen flera gånger om på den tiden. Det är ohållbart", säger en larmoperatör till Sydsvenskan.

delningar

Den 4 april genomfördes flera organisatoriska förändringar inom polisen i region Syd. Polisens ledningscentral i Malmö fick, förutom Blekinge, även ta hand om bedömningen av larm och dirigering av patruller för Kalmar och Kronobergs län. Nu saknas det minst 30 larmoperatörer, och det kan få förödande konsekvenser.

– Vi har haft upp till åtta minuters väntetid på 112-samtal via SOS till polisen. Du hinner bli ihjälslagen flera gånger om på den tiden. Det är ohållbart, säger en larmoperatör till Sydsvenskan.

Polisens centralisering innebär att ledningscentralen får ansvar för ytterligare 450 000 människor, och polispatruller kan vänta i upptill 20 minuter för att få svar på registerslagningar, skriver Sydsvenskan.

– Det är nya områden att lära sig och nya anrop (till patruller) man måste lära sig att känna igen. Svarstiderna har dippat jämfört med tidigare, säger Roland Nilsson, chef för teknik- och metodgruppen på ledningscentralen syd.

Ett samtal till 112, där sekunder kan handla om liv- och död, kan dröja flera minuter. Roland Nilsson är medveten om problemet, även om han inte känner till att det kan vara väntetider på åtta minuter.

– Vi har idag väntetider på 3-4 minuter då dipparna är som värst och jag känner till att 112-samtal fått vänta i flera minuter. Men vi svarar i snitt på 112-samtalen på 15-55 sek, säger han.

Vid årsskiftet ska problemen vara åtgärdade med nya operatörer rekryterade och utbildade – och med kunskap om alla fyra länen i regionen.

– Det är långt dit och mycket hinner hända under tiden. Du kan inte ana hur det är att sitta med 20 olika anrop eller samtal på väg in och så ser man hur 112-samtalen hopar sig, säger operatören.

Relaterade artiklar