I samarbete med annonsör

Hur påverkar de nya lagarna casinoreklamen?

delningar

Ända sedan nätcasinonas popularitet tog fart under slutet av nittiotalet så har casinoreklam blivit en allt större del av mediaflödet. Som svensk konsument har man vant sig vid att se reklam för en stadigt växande mängd olika nätcasinon vart man än vänder sig.

Har vi nått brytningspunkten?

På senare tid har många röster höjts mot casinoreklamen som ses som allt för aggressiv. Somliga har till och med krävt ett totalt förbud på reklam för nätspel, men enligt civilminister Ardalan Shekarabi är detta inte aktuellt i dagsläget.

Licenskrav

Från och med början av 2019 infördes Sveriges nya spellagstiftning som kräver att alla företag som vill bedriva spelverksamhet i landet måste ansöka om en svensk spellicens. Denna licens ställer nya hårdare krav på aktörer som tidigare har kunnat bedriva sin verksamhet helt utanför svensk spellagstiftnings ramar då de har haft sina kontor i andra länder. 

Som en del av den ny lagen regleras också hur nätcasinona får marknadsföra sig.

Måttfullhet krävs

Den nya lagen kräver att marknadsföring för spelföretag ska ”präglas av måttfullhet”. Denna definition är väldigt vag och i dagsläget är det oklart exakt vad det kommer att betyda för den reklam som vi har vant oss att se. Idag är de flesta aktörer är dock eniga om att det kommer att innebära att företagen inte får presentera spel som ett sätt att tjäna pengar eller utlova orealistiskt stora vinstchanser. Utöver detta får framtiden utvisa vilken typ av reklam som anses gå över gränsen.  Det är i fall denna lagstiftning skulle visa sig vara ineffektiv som Shekarabi sagt sig vara villig att skärpa lagstiftningen ytterligare.

I gengäld får företagen som blivit licensierade och följer svensk lagstiftning möjligheten att marknadsföra sig på alla tillgängliga kanaler på samma sätt som vilket svenskt företag som helst.

Reklamens betydelse

Som privatperson kan det vara lätt att glömma att spelreklamen har betydelse inte bara för spelföretag och konsumenter. Den stadigt ökande konkurrensen om svenska spelare har lett till att de pengar som spelföretagen spenderar på reklam har blivit en viktig inkomstkälla för många andra företag i Sverige. För många tidningar, tv-kanaler och radiostationer har den blivit absolut livsviktig och en minskad annonseringsbudget från spelföretagen skulle kunna få förödande effekter. Totalt sägs spelreklam stå för ca 10% av annonseringspengarna i Sverige.

I och med den nya lagen kan nu spelföretagen också använda sig av andra marknadsföringskanaler som till exempel annonser i sociala medier. Detta tillsammans med att de ökade kostnader som spelföretagen får i och med att de nu måste betala skatt i Sverige gör att många oroar sig för att de intäkter som svensk media fått från spelannonser kan komma att minska markant i framtiden.

Hur kommer det att se ut i framtiden?

Eftersom att den nya svenska spellagen är så pass färsk är det fortfarande mycket svårt att säga exakt vilken effekt den kommer att få för spelföretagen, spelare, vanliga konsumenter eller svenska medieföretag. 

De flesta av de stora spelbolagen har i ett inledande skede sagt sig vara positiva till förändringen och vill arbeta tillsammans med svenska myndigheter för att skapa en bättre spelmarknad. Det kommer dock att vara viktigt för företagen att arbeta tillsammans för att skapa en praxis för hur casinoreklam i Sverige kan se ut.

För den svenska staten kommer det att bli en omställning att gå från ett innefektivt spelmonopol till att reglera en helt ny marknad i landet. Samtidigt finns det förhoppningar om att spelbolagens skattepengar kommer att ge extra pengar i kassan, pengar som tidigare försvunnit utanför Sveriges gränser.

Till sist ser den nya lagen lovande ut för konsumenter. Nya krav på måttfullhet i reklamen kan göra situationen bättre för den som är trött på aggressiv casinoreklam och svenska spelare kan känna sig tryggare när de spelar på ett licensierat casino som följer svenska regler och lagar.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.