Högt betyg till länets kollektivtrafik

Enklare att resa och att köpa biljetter, enligt undersökningen.

delningar

Allt fler kunder hos Blekingetrafiken är nöjda, visar resultat från Kollektivtrafik-barometerns årsrapport för 2018.

På ett år har andelen nöjda kunder ökat från 63 procent till 70 procent, vilket placerar Blekingetrafiken bland topp 5 i landet i jämförelse med andra lokala kollektivtrafikbolag. 

I Blekinge genomfördes 2 400 intervjuer under 2018 och förutom att kundnöjdheten ökat under året tycker kunderna att det är enklare att resa, att köpa biljetter och att information om förändrade tidtabeller och avgångstider har blivit bättre.

– Det är roligt att utvecklingen för dessa frågor varit positiv, säger Anna Claesson, marknads- och försäljningschef på Blekingetrafiken i ett pressmeddelande.

– Vi har jobbat intensivt med att göra det enklare att förstå trafikutbudet, bland annat med tydliga linjekartor och egna färger på linjerna, samt skyltar i hållplatserna som i realtid visar när bussen kommer. Informationsinsatser och invigningar i samband med lansering av ny trafik gör att våra kunder får kännedom och kunskap om att det är något nytt som händer.

Bland annat visar undersökningen att publikens efterfrågan på digitala tjänster inom kollektivtrafikresandet har ökat kraftigt.

Under 2018 ökade försäljningen av mobilbiljetter med cirka 35 procent jämfört med 2017.

 

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar