Laddar

Efter 30 år håller Lennandia fortfarande i den röda tråden

"Det är ett annan medielandskap i dag".

delningar

Lennandia Advertising i Karlskrona startades 1988 av Jan Lennartsson och Kent Andersson som lärt känna varandra när de arbetade på tidningsförlaget Albinsson & Sjöberg.

Nu firar reklambyrån 30 år. 

Till en början handlade affärsidén om kundtidningar, men växlade snart om till renodlad reklambyrå. Sedan dess har mycket hänt.

– Vi har gått från att vara en traditionell reklambyrå som främst gjorde trycksaker och annonser till att idag vara en digital fullservicebyrå med fokus på webb, sociala medier och film, säger vd Kent Andersson.

– Det är ett annat medielandskap idag och det förändras snabbt, konstaterar Jan Lennartsson, kreativ chef.

–Det finns en mängd kanaler att synas i, vilket ställer krav på innehållet och hantverket. Vår metod är att vara konceptuella och hålla en röd tråd genom all kommunikation oavsett var den visas. Att ha tydliga strategier och veta exakt vilka målgrupper man vill nå är ännu viktigare idag.

Historiskt har Lennandia arbetat med kunder inom bilindustri, IT och telekom, men även den nischen har förändrats med åren.

– Idag har vi en större bredd bland kunderna, från nya spännande bostadsprojekt till lansering av fiber i hemmet. På kundlistan finns idag Länsförsäkringar Blekinge, Gota media, MRF, Affärsverken, GBJ-bygg och Inteno för att nämna några.

I slutet av 1990-talet expanderade reklambyrån till två kontor, ett i Karlskrona och ett i Stockholm, och så ser fördelningen ut än idag.

Adresserna är idag Birger Jarlsgatan vid Stureplan i Stockholm och Drottninggatan i Karlskrona.

Relaterade artiklar