Laddar

Cyklister: Därför är bilister värst i trafiken

Genrefoton: Flickr/Arkiv.

Cyklisterna blir fler och fler på vägarna. Samtidigt är stora delar av infrastrukturen fortfarande anpassade efter bilar.

10 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Cyklister känner sig otrygga och irriterade i trafiken. Främst är det bilisterna som är orsaken, men även andra cyklister.

Det visar en unik undersökning som Enkätfabriken genomfört bland över tusen cyklister på uppdrag av intresseorganisationen Svensk Cykling.

– Vi sträcker ut en hand till yrkesförare, bilister och fotgängare – vi måste börja samarbeta konstruktivt i trafiken för att få ner aggressiviteten, säger Klas Elm, vd på Svensk Cykling.

Ett intensifierat cykelpendlande i storstäderna och rekordsäljande elcyklar har lett till att det har tätnat på cykelbanorna i många svenska städer. Många år av eftersatt cykelinfrastruktur för cyklande har helt klart skapat trängsel – och ökad irritation.

Samtidigt har en hel del vrede drabbat trafikantgruppen cyklister, kanske inte alltid helt oförtjänt:

– Vi som representerar cyklandet i Sverige vet att även cyklister gör fel. Alla ska följa reglerna – det gäller bilister och det gäller cyklister. Men vi ville undersöka hur cyklisterna själva ser på saken, hur deras upplevelse av trafiken är och samspelet med andra trafikantgrupper, inklusive andra cyklister, säger Klas Elm.

Undersökningen visar att bara en av fyra cyklister anser att trafiken präglas av ömsesidig hänsyn och respekt i stor utsträckning.

Den största källan till irritation var bilisterna, det uppgav 29 procent. Många cyklister tycker att bilister visar dem särskilt dåligt omdöme i trafiken.

En av fyra cyklister har samma åsikt om fotgängarna och en av fem tycker att andra cyklister visar dåligt omdöme. Enligt undersökningen är cyklister även arga på dåligt underhållna cykelvägar och kombinerade gång- och cykelbanor.

Taxichaufförer är ett särskilt kapitel. Nästan var tredje cyklist tycker att dessa visar särskilt dålig hänsyn.

Samspelet med bilister har några särskilda problemområden, enligt cyklisterna. Värst är bilister som inte blinkar i korsningar, det uppger drygt hälften av de tillfrågade cyklisterna i enkäten.

Annat som utgör ett problem i samspelet med bilister är bilister som kör för nära, som kör för fort, bilister som inte stannar vid överfarter och högersvänger över cykelvägar.

– Det år vårt uppdrag att verka för ansvarstagande bland cyklister, och på sikt måste infrastrukturen för cyklar bli bättre. Men nu måste vi konstruktivt verka för att minska konflikterna mellan trafikantgrupperna, säger Klas Elm.

Svensk Cykling menar att det är dags att kliva upp ur skyttegravarna och börja hjälpas åt och Klas Elm skickar med en hälsning till andra intresseorganisationer:

– Vi ska kramas i trafiken, inte slåss. Svensk Cykling vill härmed sträcka ut en hand till yrkesförare, bilister och fotgängare som alla är beredda att arbeta för bättre trafikmiljöer, avslutar Elm.

Relaterade artiklar