Beskedet: Matjätten slutar sälja plastartiklar

Foto: Flickr/Horia Varlan, Flickr/Sean Hagen.

"Ett mycket viktigt steg på vägen", enligt Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

10 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

I mars lanserade Lidl en global strategi för att minska användningen av plast med 20 procent före 2025. Nu offentliggörs de första konkreta åtgärderna.

Som ett första steg kommer företaget att sluta sälja engångsprodukter av plast som muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar i samtliga butiker till slutet av 2019.

Engångsplastartiklarna ska gradvis, fram till slutet av nästa år, ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material.

Exempelvis så kommer bomullspinnar med plast ersättas med en papperspinne. I ett andra steg kommer Lidl att fasa ut alla bestick inom färdigmat och sugrör på dryckesförpackningar.

– Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål där plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbfotat och driva utvecklingen i branschen säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

På företagets svenska marknad har man redan genomfört åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken reducerats på avfallspåsar och fryspåsar, pant har införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningarna för vissa snacks har reducerats.

Under 2018 ska fler åtgärder realiseras som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar, enligt företaget.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar