Nytt avtal – här är ersättningen som gäller vid försenad buss

Många vet inte vad som gäller när bussen är försenad eller inställd, har man rätt till ersättning eller inte? Konsumentverket och Sveriges Bussföretag har nu gemensamt förtydligat villkoren.

Johanna Jönsson

Johanna Jönsson

Kl.20:52, 7 januari, 2017

Nytt avtal – här är ersättningen som gäller vid försenad buss
Foto: Arkiv.

Konsumentverket och Sveriges Bussföretag har kommit överens om en ersättning på 1 100 kronor till den person som får vänta på en försenad buss, uppger tidningen Dinapengar. För att ta del av pengarna förutsätts dock att du tvingas resa på annat sätt än att ta bussen.

– Det här gynnar både konsumenterna och branschen, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket, till Dinapengar.

Syftet med överenskommelsen mellan företagen var att göra nuvarande villkor tydligare.

– Många konsumenter är inte medvetna om vilka rättigheter de har när de reser med buss. Det är svårt att få en överblick.

Ersättningen beror bland annat på hur stor förseningen är och hur långt busslinjen sträcker sig. Är sträckan är kortare än 15 mil och bussen är försenad 20 minuter har man rätt till ersättning. Så även om man har skäl att anta försening på minst 20 minuter.

Är sträckan däremot längre än 15 mil måste fordonet vara minst 120 minuter sent, vara inställt eller överbokad för att ha rätt till ersättning eller andra alternativ.

– Och det är hur lång sträcka bussen kör som spelar roll, inte hur långt du själv åker, säger Jonasson.

Bussföretag är alltid skyldiga att följa lagen, men överenskommelsen är frivillig för bolagen att följa. Ändringarna har utgått från EU-förordningar och nationella lagar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel